Unieke gezamenlijke prijs OBS Ter Borch en CBS De Rietzanger

EELDERWOLDE – OBS Ter Borch en CBS De Rietzanger hebben gezamenlijk de prestigieuze prijs ‘Kern met Pit gewonnen. Het winnende project, waarbij kinderen ideeën bedachten om het naar school gaan uitdagender te maken, zorgde ook voor bewustwording in de hele wijk. Dat het toch ook veiliger is om de auto te laten staan.  Daarnaast bracht het project beide scholen meer samen. En dat was ook al uniek.

‘Kern met Pit’ daagt mensen uit om hun droom voor de buurt binnen een jaar te realiseren, staat omschreven op de website. Het kan om allerlei ideeën gaan: van het opzetten van een buurtmoestuin tot het organiseren van een dorpstoneelstuk. Als het je directe omgeving maar verbetert of een impuls geeft. Rondom de school zijn wandelpaden uitdagender gemaakt, leuker met verschillende obstakels en spelletjes.  Het creatieve idee, in samenwerking met de gemeente Tynaarlo,  leidde tot de prijs.  “We zijn blij verrast”, reageert leerkracht Dominique Zwaagman van CBS De Rietzanger,  die betrokken was bij het project, van beide groepen 5. “En de kinderen vinden het ook leuk en zijn verrast door de vele aandacht in de media. Dat we samen hebben gewerkt is voor het eerst. Voor het eerst met Technasium, de middelbare school. De middelbare school was heel ver weg voor hen. En dat we met zijn allen naar het gemeentehuis zijn geweest, dat maakte het heel echt. En het samenwerken met OBS Ter Borch was ook al zo uniek. We hebben samen de maquettes bekeken en elkaar ontmoet. Kinderen spraken altijd over ‘die school aan de overkant’, maar dat wordt nu minder”. En dan het project, dat gebaseerd is op lopen en fietsen naar school.  “Dorinda Hijszeler van de gemeente Tynaarlo deed het voorstel om mee te doen”, vertelt Anneke Dalmolen, ‘assistent-directeur’ van OBS Ter Borch.  “Het heeft te maken met het feit dat beide scholen bezig waren met een veiliger omgeving. De vele auto’s zijn het probleem. Dit project paste daar mooi bij. Het gaf een zetje om het nog uitdagender te maken.  Dorinda reageerde enthousiast.  Ze vroeg om ideeën. Wat kinderen leuk zouden vinden. Nou, vele   ideeën kwamen op tafel, maar niet alles is uitvoerbaar.  Zoals een zwembad. Technasium had een schoolopdracht, een project, en ging zich bezig houden met het ontwerpen van de plannen. De ontwerpen moesten voldoen aan eisen en passen in duurzaamheid.  Dat het veilig is en ook te repareren. Daarvoor hadden ze een budget van 2500 euro. Dat is teruggekoppeld naar de scholen. Naast de prijs van 1000 euro kregen we nog 1500 euro extra vanwege het originele idee.  Het is uitdagender geworden.  Heel veel kinderen komen nu lopend en fietsend.  Het heeft zeker effect.  Kinderen zeiden het ook tegen de ouders: we gaan lopen, want er zijn leuke spelletjes onderweg.”   Zwaagman weer:  “In de klas hadden we grafieken, van wie nu naar school loopt en fietst. Er zijn nu meer kinderen die denken dat ze zelf ook wel kunnen lopen of fietsen, in plaats van met de auto van ouders. Ouders stoorden zich zelf ook aan de drukte; het werd onveilig met al die auto’s. Het speelde al langer. Dit maakt het leuker. Het raakt iedereen. Als team parkeren we de auto nu ook verder weg. Het is niet erg om een stukje te lopen. Iedereen is bewuster dat lopen prima kan.”  En wat de prijs betreft, dit was de provinciale prijs. Beide scholen dingen ook mee naar de landelijke Gouden Pit-prijs. Dat zou nog meer geld opleveren. En nog meer aandacht van de media…